Aktiv ferie på Gotland: fine sykkel- og vandrigsruter

Gotland er en øy full av kontraster og kan lokke med både puls og pause. Øya ligger i Østersjøen, ca. 90 kilometer fra den svenske fastlandskysten, og har et spektakulært landskap perfekt for fot- eller sykkelturer.

Gotland består av 100 ulike naturreservater fordelt utover øya og over 800 km med kystlinje. Selv om det er Sveriges største øy, så er avstandene korte og de fleste stedene ligger veldig tilgjengelig til. Øya er blant annet perfekt å utforske gjennom både korte og lange fot- og sykkelturer, der du bestemmer lengden og vanskelighetsgraden selv. Øya er også et sted for actionfylte aktiviteter, og mange kommer hit for surfing, fiske og golf.

Fotturer

Gotland, med sin lange kyst, er et ypperlig sted for vandring. Det lange kyst-strekket byr på variert natur med sandstrender, furuskog, rauker og kalksteinsklipper. I innlandet finner du enger, skog, sjarmerende småveier og ikke minst hyggelige kaféer hvor man kan gjøre et fikastopp.

Du kan gjennomføre både korte og lange vandringer på Gotland. Det finnes noen oppmerkede stier, men de fleste vandringsturene gjør du på egen hånd, ut fra eget ønske og behov. Turistbyrået i Visby hjelper deg gjerne med å plukke ut fine steder å vandre, med hensyn til vanskelighetsgrad og tid.

Under finner du en oversikt over ulike naturområder og steder som egner seg for vandring:

Sør-Gotland

Naturen sør på Gotland er preget av skogsområder og et grønt og frodig terreng. Her finnes det noe for både den eventyrlystne, fugleinteresserte og aktive.

Vandringsområder:

• Der veien tar slutt ved Gotlands sydspiss finnes naturreservatet Husrygg, med Hoburgen og den berømte Hoburgsgubben. Her får du en flott utsikt over Østersjøen.
  • Ekstakysten naturreservat strekker seg fra Djupvik til Hammarudden. Dette er et av Gotlands vakreste kyststrekk, med utsikt til Karlsøyene. I området finnes også de to fiskeværene Djupvik og Kronvall.

Nord-Gotland

Nord Gotland består blant annet av bratte klipper og vannfylte kalksteinsbrudd, et spesielt og eksotisk landskap. På vandring langs nordkysten kan du forvente deg vakre friluftsområder, badebukter og raukeområder.

Vandringsområder:

• På en halvøy i den nordlige delen av øya finnes naturreservatet Bungenäs. Her kan du vandre i vakker natur bestående av vannfylte kalkbrudd, gammel barskog og strender.
  • Lickershamn er et fiskevær i en vakker vik omgitt av klipper og sandstrender. Her finner man også Gotlands høyeste rauke, Jungfrun, som ruver høyt på klippekanten.
  • Naturreservatet Kallgateburg med sine naturstier ligger på grensen mellom de to vidstrakte steinområdene Filehajdar og Hejnum. Det er en 2,5 kilometer lang natursti som leder besøkende gjennom myr og rik flora.

Vest-Gotland og Visby

Den Gotlandske vestkysten er fylt med langstrakte strender og gamle fiskevær, her finnes det noe for naturinteresserte og de som er glad i behagelig strandliv.

Vandringsområder:

• Brucebo naturreservat byr på en smaksprøve av ulike naturtyper. Her finnes bratte klipper og grotter, furuskog, frodig granskog, orkidéenger og et rikt fugleliv. Den 2 kilometer lange naturstien gir en smakebit av Gotlands varierte natur. Stien er markert med trepåler underveis.
  • Södra Hällarna er et natur- og friluftsområde i sørdelen av Visby. Her finnes samtlige av øyens naturtyper representert, som furuskog, fuktig løvskog, fossilrike strender, alvarmarker og jungellignende vandringsstier. Det finnes gruslagte veier og tre ulike skiltede turløyper som du kan følge.

Øst-Gotland

Øst-Gotland er kjennetegnet av raukeområder, berg, strender og idylliske tettsteder. Her finnes en artsrik flora og fauna og flere fine turstier.

Vandringsområder:

• Grogransberget med sine massive klippekanter er en av øyas mest naturskjønne plasser. På bergets nes så ligger ruinene av et gammelt slott, her har du god utsikt over havet og Östergarnsholme.
  • Närsholmen er en halvøy som består av et åpent landskap, som kan minne litt om en savanne med einerbusker og tørt landskap. Her finnes det en spennende variasjon i uvanlige vekster og mange ulike fugletyper.

Fårö

Ingmar Bergmans paradis er Gotlands lille naboøy, helt nord på kartet. Den berømte øya er et populært reisemål og egner seg veldig godt for vandringsturer. Hva med å prøve seg på Fårö rundt? Da vil du blant annet stifte bedre bekjentskap med det karrige landskapet og de storslagne raukefeltene.

Pilgrimsleden

Leden går fra kyst til kyst mellom St. Olofsholm kapell, på nordøstsiden av Gotland, og Solberga kloster i Visby. Underveis passerer du kulturbygder og storslått natur. Leden er merket med stolper og pilegrimssymbolet, Olavskorset, slik at det er enkelt å finne fram. Hele leden har en lengde på 57 km og turen går innom mange vakre middelalderkirker.

Sykling

Gotland har et velfortjent rykte om å være en perfekt øy for sykling. Øyas natur og flate landskap, åpne veier og lite biltrafikk gjør at den er ypperlig å oppleve på to hjul. På sykkel er det enkelt å oppdage nye kriker og kroker og bortgjemte perler på egenhånd.

Langs og rundt hele øya finnes det mange kystnære og naturfine veier. Tips er å gjøre små avstikkere på mindre veier – da kan du fort oppdage små gårdsbutikker, kaféer og idylliske piknikplasser.

Det finnes også varierende terreng og stier for de som vil prøve seg på mountainbike. Om ikke du vil ta med deg din egen, finnes mange steder du kan leie sykler. Det er også mulig å leie sykler med en tilhenger eller kurv slik at du kan ta med deg piknik-pakket eller få med deg noen skatter fra en gårdsbutikk eller keramikkverksted. Eller kanskje vil du pakke med deg telt og sykle til en overnatting. Det er lov til å telte over hele Gotland, men du må selvfølgelig ta hensyn til allemannsretten.

Fine sykkelturer:

Fra Visby til den nordlige vestkysten

Ta utgangspunkt i Visby og sett kursen nordover langs kysten, en rute som strekker seg ca 100 km. Her er underlaget variert med både grusvei og skogsstier. Start ved Kruttårnet og rett kursen langs havet, forbi Gustavsvik og fiskesamfunnet Flundreviken. Fortsett deretter forbi badestranden i Snäck og videre inn i Brucebo naturreservat. Gi kroppen påfyll hos Själsö bakeri underveis. Fortsett langs havet, forbi Brissund og Lommunda. Et stopp i den kjente Lommundagrottan er et fint avbrekk i sykkelturen. Etter et stopp ved grotten tråkker du videre langs stien som går langs havet til Nyhamn, et pittoreskt fiskesamfunn. Derifra går det skogsti til Lickershamn, med vannet på venstre side og skogen på høyre. I Lickershamn er det flere muligheter for å spise lunsj med rauken Jungfruen som tilskuer. Hvis du er mett på sykling kan du ta bussen tilbake til Visby eller fortsette til Ihreviken og Hallshuk. Etter Halshuk lar du havet være din veiviser og fortsetter på lettsyklede stier og grusveier framt til Kappelshamnsviken. Her er det også mulig å ta bussen tilbake.

For de riktige hardbarkede MTB-syklistene går turen videre til Fårösund. Først en transportetappe til Storungs steinbrudd, mot Bläse. Når Stenkusten åpner seg tar turen deg du gjennom kilometer med sletter og forbi det episke kalkbruddet Blå lagunen. Derifra tar du deg gjennom Tregle, hvor det finnes en rekke lettere grusveier å velge mellom, eller mer utfordrende sykling langs steinene. Passer Hau, og deretter videre til endestasjon, Fårösund. På tilbakeveien kan du sykle i sykkelveien langs vei 149.

Ruten tar totalt 9 timer og er fylt vakker og til tider utfordrende sykling i fantastiske naturomgivelser.

Fra Visby til klippene sør for byen

Begynn med å sykle sørover på Visbyleden og ta til høyre for å komme ut til klippene. Ca 50 meter etter den gamle skyttergraven kan du ta sykkelen under armen og gå trappene ned til havet. Her fortsetter en tydelig sti som tar deg videre til Kneippbyn. Ta deg forbi campingplassen og inn på stien som går til Högklint. Herifra setter du kursen mot Ynge, gjennom svingete stier i skogen. Følg skytefeltet i Tofta til du når den vakre stranden og Suderbys herregård. Ønsker du retur her, kan du ta vei 140 tilbake til Visby eller fortsette på grusveier i sydøstlig retning. Etter noen kilometer krysser du en militær grusvei og på andre siden av veien venter fantastisk stisykling. Gjennom skog og beitemark tar du deg til Västerhejde og Zions Bilplåt & Lack. Herifra har du asfalterte veier tilbake til Visby.

Fra Visby og innover øya

Rundt VOK-hytten, Traume og kalkbruddet i Follingbo finnes det mange ulike veier som du kan oppdage. Turen går på asfalterte veier mot Roma og sjansen for å kjøre seg bort er liten.

Sudret

Sør for Burgsvik, ett stykke etter Bottarve gård, peker et skilt til høyre hvor det står “Vacker kustväg till Hoburgen”. Følg skiltingen og sykle ut mot havet. Ta deretter venstre og følg kystlinjen forbi Kettelviken og naturreservatet Husrygg til Hoburgsgubben og Majstergården.

En alternativ rute er å begynne i fiskesamfunnet Vändburgs og ta deg langs grusveier forbi Heligholmen og deretter inn på små stier.

I Sudre blir landskapet mer sykkelvennlig igjen, med lettsyklet grusveier. Ta til høyre opp på noen av småveien som leder til Sudre, for deretter å sykle inn på den asfalterte veien forbi Huburgens fyr. For å komme tilbake til Vändburg setter du kursen nordover langs kysten, opp Husrygg og forbi Kettelvik, før du navigerer mot Vamlingbo. Turen er ca 10 kilometer lang, fra kyst til kyst.

Fårö rundt

Kjør av Fåröfergne i Broa og forbered deg på 7 mil med det beste den lille øya nord på Gotland kan tilby. Turen tar ca 7 timer, avgengig av hvor fort du sykler, hvilke veier du tar og hvor mange stopp du gjør. Ta tredje vei til høyre og følg den til Ryssudden. Ta deretter nordover mot Engelska kirkegården og følg kystlinjen til Hulyvik. Her er det variert underlag og relativt flatt, og hele tiden har du havet på høyre side på vei opp til Sudersand. Etter et kort strekke på den vakre sandstranden finner du en liten sti gjennom Sudersand Resort og opp til asfaltert vei. Dette er også et bra sted for et fikastopp enten på Carlssons Restaurang eller Ebbas Mat & Kaffe. Ved sistnevnte svinger du til høye og landeveissykling venter et stykke forvi Ica Nyström og Sylvis Döttar. Når du kommmer til et kryss tar du høyre. Nå veien deler seg igjen tar du på nytt høyre mot kysten og Langhammars rauker. Når du har beskuet de majestetiske raukene kan du vende nesa sørover igjen. Med havet på høyre side, gjennom Lauters, runder du odden ved Norra Gattet og sikter deg østover på øya igjen. Velg enten stier eller en av de større veien tilbake til Broa.

Innlandet – høylandet

På Klintberget tilbys sykling med rundløpskarakter. En hel del stigninger og utfordringer underveis – en bra treningsøkt som kjennes i beina.

Østkysten

Fra Herrviks havn sykler du nordover noen hundre meter på asfalt og svinger deretter til høyre inn på første grusvei. Følg kyststrekket nedenfor Grogarnshuvud og fortsett i neste kryss til venstre mot Katthammarsvik – eller høyre tilbake til Herrviks havn. Hvis du sykler mot Katthammarsvik kommer du forbi et fiskerøkeri og restaurant. De mest eventyrlystne kan sykle videre over Grogarnsberget på steingrunn, gjennom et tøffere terreng.

Hvis du velger å sykle sør fra Herrviks havn, opp en bakke og til venstre, kommer du inn på en sti i retning Östergarn. Den går langs vannet og er lett syklet og tilgjengelig. En utrolig fin tur langs langgrunne sandstrender. Skogslandskapet åpner seg når du kommer til Sysneudd, der det blir mer karrig og steinete. Ta den enkle bilveien langs havet. Her er Sysne fiskerimuseum verdt et besøk – nyt fersk fisk og en varm kaffe. Sandviken strand innbyr til et herlig bad og etterpå kan du sykle den svingete asfaltveien tilbake til Herrvik.

Vestkysten

Ekstakusten er en vidunderlig vakker, og krever egentlig ikke mountainbike. Fra Hammarudd i sør til Djupvik i nord, og med idylliske fiskesamfunn underveis og utsikt over Kalrsöarna er dette en sjarmerende etappe.

Bungenäs

Bungenäs var en gang Gotlands største kalkbrudd og i en lang periode et avstengt militært område. I dag er det blitt et trendy område som er meget sykkelvennlig. Åpent landskap, nedlagte brudd og kulturtilbud er noe av det du finner i området.

GOTLAND REISEGUIDE

Familieferie på Sveriges største øy

Gotland er en familievennlig destinasjon som byr på mye moro for både store og små. Det er ingen andre steder du får oppleve middelalder og Pippi Langstrømpe hånd i hånd.

Spesielle bosteder på Gotland

Over én million gjestedøgn i året tilbringes på hoteller, hostell, bed & breakfast og andre typer overnatting på Gotland. Utvalget er stort, og det finnes spesielle overnattingssteder for enhver smak og lommebok. Her har vi samlet våre beste tips til unike...

Kreative Gotland – En øy full av kultur og kunsthåndverk

Kunstnere, forfattere, håndverkere og filmregissører lar seg stadig inspirere av den gotlandske naturen. I dag bruker mange av dem naturlige materialer fra øya i sitt arbeide, som kalkstein, betong og trevirke. Vi gir deg tips til butikker og studioer med unike...

Gotlands varierte og spektakulære landskap

Gotlands natur er noe helt unikt. De bratte klippene, de silkemyke sandstrendene og de staute raukene gjør Gotland til et eksotisk og spennende reisemål. For mange hundre millioner år siden var plasseringen til Gotland nærmere ekvator, noe som har ført til at øya har...

Sommertips

10 sjarmerende byer i Sverige

Oppdag en ukjent by i Sverige! Her lister vi noen av Sveriges mest sjarmerende byer, perfekt for en minneverdig getaway hos «Söta bror»

Kulturopplevelser i Örebro

Örebro bugner av kulturelle tilbud og aktiviteter som er vel verdt et besøk. Du kan blant annet oppleve spøkelsesvandringer for voksne, konserter med kjente artister, og smakfulle matfestivaler.